شماره پشتیبانی : 09383501094

آموزش کامپیوتر ( جلسه سوم )

آموزش ویدئویی ورد ( قسمت اول )

جلسه سوم :  آموزش واژه پرداز ورد  (  Word  )

نرم افزار ورد یا Microsoft Word یک نرم افزار واژه پرداز است که در اکثر ادارات و شرکت های دولتی و خصوصی برای تایپ، ویرایش و طراحی متون استفاده می شود. اما Word چیست ؟ ورد در زبان انگلیسی به معنای کلمه است و انتخاب این کلمه به عنوان نام برای این نرم افزار بی مناسبت نیست. چرا که تمام ساختار این نرم افزار با کلمات و ویرایش کلمات درگیر است.

خوب است بدانید که این نرم افزار علاوه بر ایجاد فایل های متنی قادر به ایجاد جداول، وارد کردن تصاویر و اشکال نیز می باشد.

فرض کنید شما قصد نوشتن یک نامه را دارید. بهترین برنامه برای نوشتن یک نامه برنامه Word است.

فرض کنید شما می خواهید شروع به نوشتن یک کتاب کنید. کتابی که از زمان شروع تا انتها می بایست خط به خط، بار ها و بارها ویرایش گردد. قطعا یکی از بهترین نرم افزارها برای تایپ یک کتاب ورد است. خوب است بدانید که اکثر کتاب های الکترونیکی در ابتدا به کمک نرم افزار Word نوشته می شوند و در انتها با پسوند PDF ذخیره می گردند.

لازم به ذکر است که برنامه ی ورد نیز مانند سایر نرم افزارها ، وقتی برامکانات آن افزوده می شود ، نسخه ی جدیدی از آن منتشر می گردد که برای استفاده از تمامی امکانات جدید ، بهتر است نسخه های جدید را دریافت و نصب کنیم.

واژه های انگلیسی پرکاربرد در کامپیوتر ( قسمت سوم ):

ردیف واژه انگلیسی تلفظ معنی فارسی
۱ Word وُرد کلمه
۲ Doc داک مخفف (داکیومنت) : یعنی سند
۳ Blank بِلَنک خالی
۴ Home هُم خانه
۵ Font فونت فونت ( نوع متن )
۶ Size سایز اندازه
۷ Insert اینسِرت قرار دادن ( افزودن)
۸ Color کالر رنگ
۹ Table تِیبِل جدول
۱۰ Shapes شِیپز اشکال ( شکل های مختلف )
۱۱ Undo آندو لغو کردن
۱۲ Chart چارت چارت ( برای نمایش آمار )
۱۳ Word Art وُرد آرت متن هنری
۱۴ Themes تِمز زمینه ها
۱۵ Page Border پِیج بُردِر کادر صفحه
۱۶ Page Number پِیج نامبر شماره صفحه
۱۷ Page Color پِیج کالر رنگ صفحه
۱۸ Change چِنج تغییر دادن
۱۹ Eraser ایرِیزِر پاک کن
۲۰ Properties پِراپِرتیس خصوصیات ( ویژگی ها )
۲۱ Equation اِکوِژِن علائم ریاضی ( معادله )
۲۲ Remove ریمُو حذف کردن
۲۳ Rotate رُتِیت چرخش
۲۴ Group گُروپ گروه ، دسته
۲۵ Ruler رولِر خط کش

باز کردن و بستن برنامه واژه پرداز ( Word )

برای اینکه بتوانیم از واژه پرداز ورد استفاده کنیم ، ابتدا باید آن را اجرا نماییم . برای اجرای ورد ، راه های مختلفی وجود دارد . مثلا می توانیم وارد منوی استارت شویم و از لیست برنامه ها ( All Programs ) ماوس را روی پوشه ی مایکروسافت آفیس ( Microsoft Office ) برده و از بین برنامه های مختلف آفیس ، برنامه ی Microsoft Office Word  را پیدا کرده و روی آن کلیک کنیم تا اجرا شود .

روش دیگر برای اجرای برنامه ورد این است که در مکانی که قصد داریم سند جدیدی ایجاد کنیم ، کلیک راست کرده و از قسمت New گزینه ی Microsoft Word Document را انتخاب کنیم . با این کار یک سند جدید در محل مورد نظرمان ایجاد می گردد که با باز کردن آن می توانیم شروع به تایپ کنیم .

همچنین اگر از قبل آیکون برنامه ورد را روی میزکار ( دسکتاپ ) قرار داده باشیم و یا به نوار وظیفه پین کرده باشیم ، با کلیک روی این آیکون نیز می توان برنامه را اجرا کرد .

ایجاد یک فایل(سند) جدید

برای ایجاد یک سند جدید از منوی فایل (File) روی گزینه (New) کلیک می کنیم . سپس از قسمت سمت راست ، روی صفحه سفید (Blank Document) کلیک می کنیم . با این کار یک سند خالی ایجاد می شود.

روش دیگر برای ایجاد فایل جدید ، فشردن همزمان کلیدهای ترکیبی Ctrl + N از روی صفحه کلید می باشد . وقتی یک سند جدید را ایجاد کردیم ، محیط برنامه Word برایمان نمایش داده می شود .

آشنایی با محیط برنامه

بعد از اینکه نرم‌افزار Word اجرا شد می‌توانید محیط آن را مشاهده کنید. در ادامه با قسمتهای مختلف این نرم‌افزار آشنا خواهید شد
قسمت مشخص شده با کادر میله عنوان پنجره Word نام دارد. در این قسمت نام سندی که در حال کار بر روی آن هستیم نمایش داده می‌شود. تا زمانی که نامی برای فایل یا سند خود انتخاب نکرده‌اید نرم‌افزار Word بصورت پیش‌فرض یک نام برای آن انتخاب می‌کند. در این مثال نام این سند Document1 می‌باشد.

در سمت چپ میله عنوان یک میله ابزار کوچک به نام Quick Access ‌قرار دارد. این میله ابزار شامل ابزارهایی است که زیاد استفاده می‌شوند.

با کلیک بر روی File پنجره ذخیره فایل، باز کردن، چاپ و … باز می‌شود. روی File کلیک کنید.
بصورت پیش‌فرض در لیست سمت چپ گزینه Open انتخاب شده است. در وسط هم قسمت Recent انتخاب شده است. با انتخاب Recent فایلهایی که اخیراً با آنها کار کرده‌اید نمایش داده می‌شوند. روی دکمه Back کلیک کنید.

در قسمتی که با کادر مشخص شده است مجموعه ابزارهای Word قرار دارند. به این مجموعه Ribbon گفته می‌شود. Ribbon دارای چندین برگه یا قسمت است. اکنون بصورت پیش‌فرض برگه Home فعال است. در برگه Home ابزارهایی که از همه بیشتر استفاده می‌شوند قرار دارند.

در صورتیکه به ابزارهای موجود در Ribbon توجه کنید مشاهده می‌کنید که در قسمت Home این ابزارها در پنج دسته قرار دارند. هر دسته شامل ابزارهای مرتبط به هم است. اکنون از سمت چپ به راست گروه‌های ابزار Clipboard، Font، Paragraph، Styles و Editing قرار دارند.

در پایین و سمت راست بعضی از گروه‌ها یک دکمه با فلش کوچک قرار دارد. با کلیک بر روی این دکمه پنجره‌ای باز شده و ابزارهای دیگر مربوط به این دسته را نمایش می‌دهد. برای مثال روی دکمه مشخص شده که مربوط به گروه Font است، کلیک کنید.



اکنون پنجره Font نمایش داده شده است. در این پنجره می‌توانید به تمامی امکانات مربوط به Font دسترسی داشته باشید. روی دکمه Cancel کلیک کنید.

ابزارهایی که بصورت کمرنگ در Ribbon نمایش داده می‌شوند، ابزارهایی هستند که هم اکنون نمی‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. این ابزارها در شرایط خاصی فعال خواهند شد.
نوع دیگر ابزارها دکمه‌هایی هستند که می‌توانند فشرده یا غیر فشرده باشند. زمانی که فشرده یا فعال هستند با یک زمینه خاکستری رنگ نمایش داده می‌شوند.
ناحیه سفیدی که توسط کادر مشخص شده است ناحیه کاری سند است. شما متن، تصویر، جدول و … را در این قسمت قرار می‌دهید.
در نرم‌افزار Word دو خط‌کش عمودی و افقی وجود دارند که به ترتیب در بالا و سمت چپ سند قرار می‌گیرند. این دو خط‌کش بصورت پیش‌فرض نمایش داده نمی‌شوند. برای نمایش خط کش ها، روی برگه View کلیک کنید.

روی گزینه Ruler کلیک کنید تا خط‌کش ها نمایان شود.

مشاهده می‌کنید که دو خط‌کش نمایش داده شده‌اند.
با استفاده از میله لغزان موجود در سمت راست سند شما می‌توانید قسمت پایین صفحه خود را مشاهده کنید. بر روی میله لغزان کلیک کنید.

به این ترتیب اکنون پایین صفحه قابل مشاهده است. بصورت پیش‌فرض صفحه‌ای که اکنون نمایش داده شده است مطابق با اندازه یک کاغذ A4 می‌باشد.
در پایین پنجره برنامه Word نوار وضعیت یا Status Bar قرار دارد. در این قسمت خصوصیات مربوط به این سند نوشته می‌شود. اکنون به ترتیب از چپ به راست نوشته شده که در صفحه یک از کل صفحات که یک صفحه است قرار داریم و تعداد صفر کلمه تایپ شده است. در ادامه نیز زبان فرهنگ لغتی که غلطهای املایی را بررسی می‌کند نمایش داده می‌شود.

یکی از امکاناتی که در برنامه Word، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان بزرگ‌نمایی یا Zoom می‌باشد. در Word ابزار مربوط به بزرگ‌نمایی در انتهای سمت راست نوار وضعیت قرار دارد.
یک روش برای استفاده از امکانات بزرگ‌نمایی، استفاده از دکمه Zoom level می‌باشد. با کلیک بر روی این دکمه پنجره‌ای باز می‌شود که از طریق آن می‌توانید بزرگ‌نمایی سند را تغییر دهید. روی دکمه Zoom Level کلیک کنید.



تا اینجا با برخی از ابزارهای اولیه Word آشنا شدید.

نوشتن (تایپ) متن

وقتی برنامه ورد را باز می کنید ، می توانید شروع به تایپ نمایید و برای تعیین نوع فونت ، سایز ، رنگ ، چینش و غیره از زبانه Home  در ریبون ، استفاده کنید .

ذخیره کردن فایل

برای ذخیره فایل باید از منوی file گزینه ی save را انتخاب کنید .

اگر قبل از ذخیره ، سند را با دکمه ی Close ببندید ، با شما یک پیغام نمایش داده می شود . پیغام ظاهر شده به شما اطلاع می‌دهد که سندی که قصد خروج از آن را دارید، ذخیره نشده است و اینکه آیا مایل به ذخیره آن هستید یا خیر. با کلیک بر روی دکمه Save این سند ذخیره خواهد شد. روی دکمه Don’t Save کلیک کنید.

در اولین ذخیره‌سازی پنجره Save As باز می‌شود تا آدرسی که می‌خواهید فایل خود را در آن ذخیره کنید تعیین کرده و نام فایل را تایپ کنید. در صورتیکه یک سند قبلاً ذخیره شده باشد با فشردن دکمه Save سند ذخیره می‌شود و آدرس و نام از شما پرسیده نمی‌شود. اکنون باید محل ذخیره‌سازی را انتخاب کنیم. در این قسمت یک سری گزینه برای دسترسی سریع به مکانهای مختلف وجود دارد برای مثال با کلیک بر روی گزینه Desktop در آدرس Desktop قرار می‌گیریم. روی گزینه This PC دابل کلیک کنید.

اکنون با کلیک بر روی دکمه Save این فایل ذخیره می‌شود. در قسمت Save as type می‌توانید تعیین کنید که این متن به چه فرمت یا قالبی ذخیره شود. بصورت پیش‌فرض بصورت یک فایل word ذخیره می‌شود و می‌توانید آن را با برنامه word باز کنید.
لیست Save as type را باز کنید.
همانطور که در لیست مشاهده می‌کنید می‌توانید این فایل را برای نسخه‌های قبلی Office نیز ذخیره نمائید تا در کامپیوتری که نسخه ‌قبلی Office در آن نصب شده است این فایل قابل استفاده باشد.
با ذخیره کردن این فایل با فرمت PDF می‌توانید این فایل را به افرادی که دارای برنامه Acrobat Reader هستند بدهید. با ذخیره کردن با فرمت XPS نیز می‌توان این فایل را در هر کامپیوتری که دارای ویندوز نسخه ویستا به بعد باشد با برنامه XPS Viewer مشاهده کرد و چاپ نمود توجه کنید که فرمت XPS دیگر امکان تغییر را به شما نمی‌دهد.
با انتخاب گزینه Web Page نیز می‌توان این صفحه به عنوان یک صفحه وب با فرمت HTML ذخیره کرد. با انتخاب گزینه Plain Text فقط متن موجود در سند بدون فرمتهای اندازه فونت و رنگ و … که در فصلهای بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت بصورت یک فایل متنی ذخیره می‌شود.
روی گزینه Word Document کلیک کنید.

اکنون می‌توانید بدون آنکه هیچ کلمه‌ای را در متن از دست بدهید از برنامه خارج شوید. زیرا متن کاملاً ذخیره شده است.

برای خارج شدن از برنامه Word، روی دکمه Close کلیک کنید.

باز کردن فایل ( سند ) از قبل ذخیره شده

برای باز کردن فایل هایی که قبلا ایجاد و ذخیره کرده ایم ، کافیست از منوی فایل File ، گزینه ی Open را انتخاب کرده و به مسیری که فایل مورد نظرمان قرار دارد ، رفته و آن را باز نماییم .

تغییر نوع ، اندازه و رنگ و استایل و … فونت

در ابتدای کار به آموزش استفاده از فونت‌ها می‌پردازیم‌‌، همانطورکه مشاهده می‌کنید در بخش Font دو کادر وجود دارد که کادر اول دارای نام‌های مختلف فونت‌ها بوده جهت انتخاب نوع فونت و کادر دوم که شامل اعداد است جهت انتخاب سایز فونت می‌باشد.

تنها کافی است متن مورد نظر خود را انتخاب کرده و از این قسمت‌ها نوع فونت و اندازه فونت دلخواه خود را انتخاب کنید. برای مثال، موارد زیر را که با فونت‌های مختلف و اندازه‌های مختلف نوشته شده اند را مشاهده کنید.

کنار کادر سایز فونت دو حرف A مشاهده می‌شود که یکی از آنها بزرگ‌تر و دیگری کوچک‌تر است که این گزینه به شکل زیر دیده می‌شود. 

که از حرف A که دارای سایز بزرگ‌تری است به جهت بزرگ‌تر کردن سایز فونت‌ها و از حرف A که دارای سایز کوچک‌تر است، جهت کوچک‌تر کردن سایز فونت‌ها استفاده می‌شود، بدین صورت که با کلیک کردن بر روی هر یک از این حروف می‌توانید هر نوشته را به اندازه ۲ سایز بزرگتر یا کوچکتر کنید.

از گزینه Change case جهت تبدیل حروف کوچک و بزرگ در انگلیسی استفاده می‌شود که نماد آن به شکل زیر است.

این گزینه دارای منویی به صورت زیر می‌باشد.

گزینه اول به نام   Sentence case با توجه به موقعیت کلمه در جمله، حروف را تغییر می‌دهید بدین معنی که اگر کلمه‌ای در ابتدای جمله باشد حرف کوچک آن کلمه به صورت بزرگ در می‌آید.

گزینه دوم به نام lowercase  جهت تبدیل تمامی حروف انگلیسی به حروف کوچک است.

گزینه UPPERCASE  می‌تواند تمامی حروف کوچک انگلیسی شما را به حروف بزرگ تبدیل کند.

گزینه Capitalize Each Word  حرف اول هر کلمه را به صورت بزرگ در می‌آورد.

گزینه tOGGLE cASE  حروف بزرگ را به حروف کوچک و بالعکس حروف کوچک را به حروف بزرگ تبدیل می‌کند.

جهت اعمال این تغییرات فقط کافیست متن مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی یکی از این گزینه‌ها کلیک کنید.

نکته جالب اینجاست که نام هریک از این گزینه‌ها خود مثالی از کاربرد آنهاست، لذا به جهت مثال به نام خود گزینه‌ها که در بالا نیز ذکر شده‌اند مراجعه‌کنید.

گزینه B  که برگرفته از ابتدای کلمه  Bold به معنای برجسته گرفته شده‌است برای برجسته کردن نوشته‌ها استفاده می‌شود، مثال زیر دو نوشته یکی در حالت عادی و دیگری در حالت Bold را نشان می‌دهد.

همانطور که مشاهده می‌کنید متن سمت چپ به صورت برجسته درآمده است. جهت استفاده از این امکان نیز باید متن مورد نظر خود را انتخاب کرده و با کلیک روی B  آن را برجسته نمایید.

گزینه بعدی در این بخش که جهت جلوه دادن به متون و متفاوت‌تر کردن آنها استفاده می‌شود گزینه بوده که از ابتدای کلمه Italic   گرفته شده است و متون را به صورت کج و مورب در می‌آورد. مثال زیر نمونه‌ای از کاربرد این گزینه است.

جهت اعمال آن همانند سایر موارد ذکر شده در بالا عمل کنید.تمامی تغییراتی که به نوشته خود اعمال کرده‌اید را خنثی کرده و آن را تبدیل به یک نوشته بدون قالب در می‌آورد.

درصورتی که نیاز دارید تا زیر بخشی از متنتان خط کشیده شود از گزینه زیر استفاده کنید. از زبانه کناری می‌توانید خطوط مختلف و رنگ‌های مختلفی را جهت اعمال انتخاب کنید.

برای این منظور به مثال زیر توجه کنید.

گزینه زیر جهت کشیدن خط روی مطالب به کار می‌رود. 

نماد زیر  شامل افکت‌های مختلفی جهت ایجاد جلوه‌های زیبا در متون می‌باشد که شامل، افکت‌های آماده جهت استفاده و همینطور تنظیماتی شامل خطوط دور متن، سایه، بازتاب متن و درخشش متن می‌باشد.

از گزینه‌ای که نماد آن را در شکل پایین مشاهده می‌کنید، جهت رنگ کردن متون استفاده می‌شود،به این صورت که شما متنی را که می‌خواهید رنگ کنید را انتخاب کرده و با کلیک روی این گزینه می‌توانید متن خود را همچون رنگ‌کردن با قلمو، رنگ کنید بدین منظور به مثال زیر توجه‌کنید.

گزینه زیر جهت تغیر رنگ خود متون کاربرد دارد و مثالی که در پی آن آمده‌ نمونه‌ای از کاربرد آن است.

پاک کردن متن

برای پاک کردن متن کافیست متن مورد نظر را انتخاب کرده و از روی صفحه کلید ، کلید دلیت (Delete  ) را بفشاریم . در صورتی که در نوشتن یک کلمه حروف را اشتباه تایپ کرده باشیم ، می توانیم با دکمه ی (Backspace ) از صفحه کلید حروف اشتباه را حذف کرده  مجدد اصلاح نماییم .

استفاده از کارکردهای کپی   Copyبرداشت Cut و جاگذاری Paste در متن

کپی ، کات و جایگذاری در متن ، دقیقا شبیه به همین عملیات ها در ویندوز می باشد فقط قبل از این کارها ، می بایست متن مورد نظر را انتخاب کنید سپس با کلیک راست روی متن انتخاب شده ، اقدام به کپی ، کات و یا جایگذاری نمایید .

مدرسه خلاق www.moralschool.ir

0